Rekordowa liczba osób przybyła w sobotę, 2 lutego 2019 roku do gostyńskiego Muzeum na wernisaż wystawy ceramiki Zofii Pedy-Proffit. Spośród zaproszonych gości na otwarciu obecni byli m.in.: Robert Marcinkowski – starosta gostyński, Wiesław Glapka – wójt Piasków, Przemysław Pawlak – dyrektor Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Gostyniu i liczna rzesza gostyńskich plastyków. Sylwetkę artystki zaprezentowała dr Małgorzata Nawrocka-Żarnecka, która także zredagowała materiały do publikacji. Ekspozycji towarzyszy multimedialna prezentacja opracowana przez Adriana Dolatowskiego PressPlay i Hannę Jankowską. Przy organizacji wystawy wsparcia udzielili ponadto: Małgorzata Ciesielska, Tomasz Osterloff, Mariusz Sobecki i Ardagh Glass S.A. w Gostyniu. Ekspozycję można oglądać do 2 marca 2019 roku. Wstęp wolny.
Zofia Peda-Proffit poszukiwania środków ekspresji rozpoczęła na zajęciach plastycznych dla dzieci w GOK Hutnik, Dzięki nim mogła rozwijać swoje dziecięce pasje. W Gostyniu uczyła się także rysunku pod okiem Henryka Naglaka, który wywarł ogromny wpływ na jej sposób patrzenia na rzeczywistość. Później, w Long Beach w Kalifornii, gdzie mieszkała od 2002 roku, miała okazję poznać lokalne środowisko artystyczne i uczestniczyć w warsztatach z różnorodnych dziedzin twórczości. Uczyła się m.in. na zajęciach Human Form in Sculpture, prowadzonych przez Johna Godersa na California State University Dominquez Hills. W Palos Verdes Art Center brała udział w warsztatach poświęconych rzeźbie w kamieniu. Miała także okazję uczestniczyć przez kilka lat w spotkaniach grupy artystów w pracowni Johna Lincolna w Los Angeles, które poświęcone były technikom rysunku i wielogodzinnym dyskusjom o sztuce.
Od dziecka fascynowała ją metamorfoza gliny i szkliwa pod wpływem temperatury. Przygoda z tą dziedziną rzeźby, zaczęła się od prostego kursu kształtowania gliny w ramach programu Long Beach Parks Recreation and Marine. Później, metodą wielu prób i błędów, wypracowała własną technikę, styl formowania i zdobienia. Przez kilka lat współpracowała z Delorą Bertsch w Angels Gate Art Center w San Pedro. Jej ceramika odzwierciedla wpływy dwóch światów. Polskie korzenie mieszają się tu z fascynacją z kulturą i klimatem, z jakimi zetknęła się w Ameryce Północnej.
Jej prace były licytowane na kilku aukcjach charytatywnych, wystawiane m.in. w Galerii Tętno we Wrocławiu i Galerii Reset w Warszawie.
Fot. Adrian Dolatowski, Mariusz Sobecki